Sunday 27 April 2014

expired

"Aku nak turun kedai runcit jap. Ada sesiapa nak kirim apa-apa tak?" Kak Zu memecah kesunyian dalam perpustakaan itu sedang orang lain bertungkus lumus menyiapkan tugasan kaedah berangka.

"Belikan aku muzic bar, thanks." Fina memesan sambil menghulurkan dua keping not seringgit.

"Aku nak Nips."

"Beli Wafer coklat untuk aku."

"Nak air mineral eh?"

Beberapa suara lain turut memesan makanan.

Sepuluh minit berlalu. Kak Zu kembali dengan dua beg plastik di tangan.

Fina membelek-belek muzic bar di tangan mencari tarikh luput. Jumpa.

"Kak, biskut ni dah expired."Fina bersuara kemudian.

"Oh maaf, aku tak tengok pulak expired date."Kak Zu bersuara serba salah.

"Takpe, nanti aku turun tukar, tugasan ni dah nak siap." Senyum.

"Aku perasan jugak kau selalu tengok tarikh luput. Kadang-kadang macam terlepas pandang benda macam tu." Kak Zu duduk kembali. Menyambung tugasan yang terhenti tadi.

"Em. Sebab memang semua benda kat dunia ni ada tarikh luput kan." Kita sendiri pun. Sedar atau tidak je. Fina menyambung dalam hati.


Sering sahaja kita lupa.

Semua benda punya tarikh luput, kecuali Dia.

Setiap yang bernyawa akan merasakan mati.
Al-Anbiya':35
Usahalah sebaiknya,

Agar mati nanti tak sia-sia.


No comments:

Post a Comment