Wednesday 16 April 2014

penat

"Dhiya, aku penat." Mata Aisyah berkaca-kaca. Seolah manik-manik jernih itu cuma menunggu masa untuk membasahi pipi.



"Hmm. Aku ada, kalau kau nak cerita apa-apa." Dhiya memandang sahabatnya yang kelopak matanya sudah bergenang dengan air.

"Entah. Aku tak tau sama ada aku penat sangat kejar dunia tak pun penat lawan diri sendiri. Sedihla. Sebab orang lain macam tak cukup tanah buat kebaikan. Setiap saat terisi." Jeda. Wajah yang sudah dibasahi air mata itu cuba mengukir senyum.

"Tapi aku, dengan diri sendiri pun macam kalah. Padahal aku pun nak je selalu buat baik." Aisyah menyeka air matanya sambil bercerita.

"Bawak tafsir tak?" Dhiya bertanya setelah tangisan sahabatnya reda.

"Em, ada." Aisyah menjawab sambil menyelongkar isi beg mencari sebuah tafsir mini yang selalu dibawanya ke mana-mana.

"Cuba buka muka surat 49, baca ayat yang last sekali, baca dengan makna." Senyum.

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala [dari kebaikan] yang diusahakannya dan ia mendapat siksa [dari kejahatan] yang dikerjakannya. [Mereka berdo’a]: "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".
2 : 286
"Dia takkan uji melebihi yang aku mampu." Aisyah senyum.

"That's it. Dan tak adil kalau kau nak hukum orang lain sama dengan kau, untuk apa yang mereka mampu buat dan kau tidak. Sebab setiap orang diuji beza-beza." Dhiya memujuk lagi.


Sering sahaja kita merasa, seolah kita seorang yang penat, yang punya masalah. Sedangkan kita tak tahu apa yang di dalam hati mereka.

Kerna ujian Tuhan tak sama, untuk kau dan dia.

Tapi, kau kena yakin, Dia tak uji apa yang kau tak mampu hadapi.

Moga-moga penat itu tak sia-sia.

Dan orang-orang yang berjihad untuk [mencari keridhaan] Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan Kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik. 
Al-Ankabut : 69 
 

No comments:

Post a Comment