Friday 19 April 2013

layakkah aku?

Bila diteliti jadual harian, seolah-olah masa yang dipinjamkan 24/7 lebih banyak dibazirkan daripada dimanfaatkan.

Benarlah iman manusia itu sifatnya yazid wa yankus, tapi takkan nak bagi alasan tu kot saat dipertanggungjawabkan dihadapan Allah kelak sedang kita tidak berusaha sedikitpun untuk manfaatkan masa yang dibekalkan itu.

Saat tadabbur surah waqiah, rasa macam nak je masuk syurga, dan memang sangat ngeri bila difikirkan tentang azab neraka yang diceritakan.Tapi soalnya, layakkah aku?

Suatu pagi, usai solat subuh bersama abah,ummi dan adik-adik, abah mengajak kami sekeluarga sama-sama muhasabah diri. Dan aku terfikir, mampukah aku berpimpinan tangan dengan mereka menuju syurga yang abadi, bersama abah,ummi,along dan adik-adik.

"Kalau kita rasa macam keras sangat hati dan susah nak menangis,even kita tahu setiap hari pasti kita melakukan dosa, cuba bayangkan semua ahli keluarga kita masuk syurga dan kita sorang-sorang terjatuh dalam neraka.Apa agaknya persasaan kita?"
-Afif Amirah

[credit to my lovely sis]

"Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa."
~Ali Imran 3:133~



No comments:

Post a Comment