Wednesday 16 January 2013

مروحة = kipas

Mata masih memerhatikan bilah kipas yang sedang berputar ligat di siling bilik.

[ni bukan kipas dalam bilik aku -.- ]

Tertanya sendiri,adakah ia tidak penat memutarkan angin di sekelilingnya buat dibekalkan kepada seorang hamba berdosa yang sedang memerhatikannya.

Apatah lagi empunya diri yang asyik memerhatikannya sedang enak dibuai angan-angan sambil berbaring di atas katil empuk bertentangan dengannya.

Pernah tak kita terfikir,atau terlintas sejenak di fikiran,jurutera telah menghasilkan banyak alat dan pastinya untuk membuatkan kita selesa.Contohnya kipas,diciptakan untuk mengurangkan rasa panas.

Tapi,sedar tak,sebenarnya angin semulajadi yang diciptakan oleh Allah lagi tenang dan mendamaikan. =)

Bertanyalah (wahai Muhammad): Siapakah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan langit dan bumi? Jawablah: "Allah". Bertanyalah lagi: Kalau demikian, patutkah kamu menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai Pelindung dan Penolong, yang tidak dapat mendatangkan sebarang manfaat bagi dirinya sendiri dan tidak dapat menolak sesuatu bahaya? Bertanyalah lagi: Adakah sama, orang yang buta dengan orang yang celik? Atau adakah sama, gelap-gelita dengan terang? Atau adakah makhluk-makhluk yang mereka jadikan sekutu bagi Allah itu telah mencipta sesuatu seperti ciptaanNya, sehingga ciptaan-ciptaan itu menjadi kesamaran kepada mereka? Katakanlah: Allah jualah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu, dan Dialah Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa.
[Ar-Ra'd 13 : 16]

Lagipun,seorang jurutera perlu menghasilkan reka bentuk terlebih dahulu sebelum mencipta sesuatu yang baru sedang Allah tidak memerlukan sebarang reka bentuk untuk menghasilkan segala sesuatu bahkan hanya dengan mengatakan jadilah,maka jadilah sesuatu itu.

Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi.
[Yaasin 36 : 82]

Hebatkan Allah?Sejauh mana kita bersyukur,jom sama-sama muhasabah.
     

No comments:

Post a Comment